herbs
צמחים, שאנג חאן לון

Zhi Zi וחום כלוא

מאפיינים

 צמח מר וקר, מטהר חום, מייבש ומשתן לחות ומנטרל רעילות.

מטפל בשלושת המחממים, ולכן מתאים למצב של חום ורעילות או חום ולחות בכל מקום בגוף. בנוסף, הוא מטהר חום מהלב ולכן נחשב לצמח שמרגיע נפש במקרה של חום שמפריע ל-Shen.

ב-Shen Nong Ben Cao Jing ישנה התייחסות ליכולת הרב-מערכתית של Zhi Zi לטהר חום ורעילות, בעיקר בהקשר למצבים זיהומיים:

Zhi zi is bitter and cold. It mainly treats evil qi in the five internals, heat in the stomach, red boils on the face, drinkers nose, white lai* and red lai*, and sores.

* lai הוא ביטוי סיני עתיק, שמתורגם כיום כצרעת. כלומר, מחלה זיהומית רב-מערכתית, בעלת ביטוי בולט (בין היתר) על פני העור.

(תרגום של Yang Shou Zhong )

 

שימושים

בשאנג חאן לון  יש הרחבה של הבנת השימוש בצמח זה מעבר למצבים זיהומיים. ישנן 8 פורמולות שמכילות את Zhi Zi; בכל המקרים מדובר במצב בו יש חום עודף פתוגני שכלוא בתוך הגוף. חום כלוא יכול להתבטא כמצב זיהומי, אבל גם כמצב נפשי או כמצב בו איבר פנימי איננו מתפקד כראוי ללא נוכחות של זיהום.

הרחבת תחום פעילותו נובעת מההבנה, שהנזק הפוטנציאלי מחדירה של חום פתוגני הוא לא רק הנזק הישיר של התפתחות מצב של חום ורעילות, אלא גם נלקח בחשבון הנזק שעלול להיגרם ל-Zheng Qi.

במקרה של חום, לרוב מתייחסים לפגיעה בנוזלי הגוף וביין. האופן בו משתמש Zhang Zhong Jing בצמח Zhi Zi, מדגים שהנזק שחום פתוגני עלול לגרום לתפקוד התקין של ה-Zheng Qi, יכול להתבטא גם כפגיעה בתנועה של הצ'י והדם בגוף. הסטגנציה שנוצרת מכשילה את היכולת של הגוף לנקז את הפתוגן החוצה בכוחות עצמו, ובכך הפתוגן מאפשר לעצמו להישאר כלוא בגוף. התמונה הסימפטומטית, אם כך, נובעת משילוב של נזק ישיר של החום ומפגיעה עקיפה לתפקוד של ה-Zheng Qi, וכוללת ביטויים שהם גם פיזיים וגם נפשיים.

  • נזקים שהם תוצאה ישירה של החום. מצב זיהומי כביטוי לחום ורעילות, או סימפטומים של רגישות לחום, ריח חריף של הפרשות גוף וצבע אדום/צהוב ברקמות גוף שונות, הם המאפיינים הבולטים של חום. עם זאת, התכונה של חום היא לא רק לחמם, לחום יש גם תכונה של המרצת תנועה וזירוז תהליכים. לפיכך, ייתכן והביטוי הסימפטומטי של נוכחות חום כלוא בגוף תהיה בפעילות מוגזמת כלשהי בגוף, למשל, מצבים שונים של היפר (היפר-אקטיביות, היפר-תירואידיזם, היפר-פרוליפרציה של תאים וכד'). מבחינה נפשית יהיה ביטוי לאי-שקט וחוסר מנוחה, אינסומניה פלפיטציות, חרדתיות.
  • נזקים שהם תוצאה עקיפה של פגיעה בתפקוד Zheng Qi. החום הוא גורם מניע, אבל התנועה שחום פתולוגי מייצר היא הרסנית ולא מווסתת. בנוסף, החום הפתולוגי מדכא את וויסות התנועה הפיזיולוגית התקינה של ה-Zheng Qi, ובאופן הזה עלול לגרום לסטגנציה של צ'י ושל דם. ביטוי סימפטומטי כולל כאבים, תחושה של מלאות ומחנק, תחושה של כבדות, חשיבה אובססיבית ולא מסודרת וכד'.

 

עקרון טיפולי וסינרגיסטיקות

מבחינת העקרון הטיפולי, נדרש לקחת בחשבון גם את ניקוז החום וגם את שיקום התנועה של ה-Zheng Qi.

בשאנג חאן לון יש תיאור של 3 מצבים בסיסיים של חום כלוא, שמטופלים באמצעות Zhi Zi:

  1. חום כלוא בבית החזה שגורם למצבים של:
  • זיהומים באזור בית החזה, כולל זיהומים של הריאות ודרכי הנשימה, הוושט, הלב, חלל בית החזה.
  • הפרעה ל-Shen עם סימפטומים של אי-שקט, חרדות, אינסומניה תחושה של מועקה.
  • הפרעה לתנועת הצ'י והדם בבית החזה, עם סימפטומים של מועקה בנשימה, קוצר נשימה, כאב בבית החזה ואף כאב חד באזור הלב.

במצב הזה Zhi Zi עובד בסינרגיסטיקה עם Dan Dou Chi, בעל תנועת הפיזור העדינה, שמשקם את תנועת הצ'י בבית החזה.

  1. חום תקוע בבטן, שגורם לתחושה של מלאות ואי-נעימות בבטן. חשוב להדגיש שמדובר בחום ללא צורה, כלומר, אין כאן עצירות או בטן קשה. בנוסף לסימפטומים בבטן, גם במקרה הזה ייתכנו סימפטומים של הפרעה ל-Shen עם ביטוי של אי שקט ואי נוחות באזור הלב, חסר שקט נפשי עם חרדתיות, בלבול, אינסומניה, תחושה כללית של חום.

במצב הזה Zhi Zi עובד בסינרגיסטיקה עם Zhi Shi ו-Hou Po שמסדירים את התנועתיות של המחמם האמצעי.

  1. חום ולחות שגורמים לצהבת. סימפטומים כוללים גוון צהוב-כתום בעור ובעיניים, צמא, רתיעה מחום עם או בלי חום סיסטמי, אי-נוחות ומלאות בבטן. סימנים לכך שהחום כלוא בגוף הם העדר הזעה או הזעה רק בראש, מה שמצביע על כך שהגוף לא מצליח להדוף את החום החוצה, ושתן מועט שמצביע על כך שהגוף לא מצליח לנקז את החום והלחות. בהקשר הזה משמש לטיפול בצהבת ויראלית ובמחלות כבד וכיס מרה.

במצב הזה צריך לשלב את Zhi Zi עם צמחים נוספים לטיהור חום וניקוז או ייבוש לחות, הצמח  Yin Chen Hao.

 

 

לחזור למעלה

2 תגובות על ״Zhi Zi וחום כלוא״

  1. לירן, המון תודה. כיף לדעת שיש עוד אנשים שנהנים מהמורכבות והחוכמה של השאנג חאן לון. זה נותן לי מוטיבציה להמשיך ולכתוב. אני מקווה שזה גם תורם באופן מעשי לקליניקה שלך.

    אהבתי

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.