שאנג חאן לון, תאוריה ואבחון

Tai Yin

מערכות היין שייכות לתפקודים הפנימיים של הגוף והן אחראיות על הבניה, השימור והשיקום של הגוף. תפקודים אלו תלויים בקשר ישיר עם מערכות היאנג, שמספקות את הכוח, החום והתנועה ההכרחיים. מבין שלושת מערכות היין, מערכת Tai Yin היא המערכת החיצונית ביותר, והיא זו שמאפשרת את הקשר בין מערכות היין ומערכות היאנג.

במאמר על מערכת Yang Ming הוזכר האופן בו סמל ה-Tai Ji משקף את הדינמיקה בין כוחות היין וכוחות היאנג ביקום, מול הדינמיקה בין כוחות אלו בתוך הגוף. את הסמל ניתן לצייר בשתי צורות שונות:

taiji draw - yang on top
צורה זו משקפת את הדינמיקה הטבעית של כוחות היין והיאנג ביקום, כאשר היאנג עולה למעלה לכיוון השמיים והיין יורד למטה לכיוון האדמה.
הקשר של האדם ליקום הכרחי ליכולתו לקיים את עצמו ולשרוד, לכן הגוף צריך ללמוד לקבל את היאנג מלמעלה ואת היין מלמטה.

עם זאת, בתוך הגוף עצמו, מערכת היחסים בין היין והיאנג צריכה להשתנות:

taiji draw - yin on top
צורה זו משקפת את השינוי שצריך להתרחש בתוך הגוף. חומר ה-Yin הפיזי צריך להיות מסוגל להכיל את כוח היאנג המטאפיזי כדי להפיח חיים בחומר. כאשר היין למעלה, אבל שואף כטבעו לרדת, והיאנג למטה, ושואף כטבעו לעלות, מתקיימים התנאים הנדרשים לתקשורת בין שני הכוחות ודינמיקה של תנועה מתמדת. התקשורת והתנועה בין כוחות היין ובין כוחות היאנג, אלו הם התנאים ההכרחיים לקיום חיים.

אם כך, במערכת הפיזיולוגית של הגוף צריך להיות כוח שיוכל להוריד את היאנג ולהעלות את היין. מערכת Yang Ming היא זו שמאפשרת את ירידת ה-Yang ואת ההתכנסות שלו.
מערכת Tai Yin היא זו שמאפשרת את עליית ה-Yin ואת הפתיחה של מערכות היין כלפי חוץ.

 

פתולוגיות

מבחינה פיזיולוגית, הפתיחה של מערכת Tai Yin והקשר שלה למערכת Yang Ming בא לידי ביטוי ביכולת קבלת חומרי ההזנה הנדרשים לתפקוד הגוף. מערכת Yang Ming מקבלת את המזון והשתיה ומניעה כלפי פנים ולמטה. מערכת Tai Yin אחראית על ההתמרה של חומרי ההזנה ועל השינוע שלהם, באמצעות תנועתיות שעולה כלפי מעלה. יש ביניהן קשר תפקודי של תלות והשלמה הדדית, שניתן לראות דרך האופן בו כל אחת באה לידי ביטוי במצב פתולוגי:

סימפטומים של עיכול שכוללים נפיחות, תחושה של מלאות וכאבים בבטן, אלו סימפטומים ששייכים גם למחלות Yang Ming וגם Tai Yin.

סימפטומים נוספים כוללים:

  • פתולוגיה של Yang Ming תתבטא בסימפטומים של עודף, חום ויובש, כגון רתיעה מחום, צמא מוגבר, רעב מוגבר, הזעה מוגברת, ריח הפרשות גוף חריף, עצירות עם צואה יבשה, אי-שקט, לשון אדומה עם חיפוי צהוב עבה.
  • פתולוגיה של Tai Yin תתבטא בסימפטומים של חסר, קור ולחות, כגון רתיעה מקור, חולשה ועייפות, חסר תאבון, העדר צמא, צואה רכה עד שלשולים, לשון נפוחה וחיוורת.

המפגש בין שתי המערכות מומחש בין היתר, באמצעות שעות הפעילות של המערכות. בשעה 21:00 מסתיים טווח שעות הפעילות של מערכת Yang Ming, ומתחיל טווח שעות הפעילות של מערכת Tai Yin. השעה 21:00 ממחישה היטב את המפגש בין סיום שעות היאנג, בהן הגוף עדיין פעיל אבל מורגש כבר הצורך במנוחה, ובין תחילת שעות היין בהן הגוף מתחיל את ההתכנסות לתוך המנוחה והשינה. במידה ובשעות הלילה יש עירנות מוגברת ורצון לצאת, או שבמהלך שעות היום יש עייפות מוגברת עם רצון להסתגר, ניתן לחשוב על פתולוגיה של אחת משתי מערכות אלו.

מערכת Tai Yin היא מערכת יצרנית. לאחר שקיבלה לתוכה את חומרי ההזנה מהמזון והשתיה, נעשים בה תהליכים של התמרה וייצור של חומרים חיוניים לתפקודי הגוף, כולל ייצור Qi ודם הדרושים לקיום יומיומי של הגוף, וחידוש מאגרי Post Natal Jing הדרושים לשימור הגוף, להחלמה ולתיקון נזקים.

בשורה 275 של הטקסט, מצוין שטווח השעות בהן המערכת בשיא פעילותה, הוא בין השעות 3:00 – 21:00. מעניין להשוות את טווח השעות הזה עם טווח השעות בו יש הפרשה מוגברת של הורמון הגדילה שהוא 22:00-2:00. תפקודי הורמון הגדילה דומים לתפקוד של מערכת Tai Yin, בהקשר לתפקידו בהזנת Post Natal Jing: אצל ילדים אחראי על תהליכי גדילה והתפתחות, אצל מבוגרים אחראי על תהליכי החלמה ותיקון נזקים.

מצב פתולוגי של המערכת יכול להתבטא בחולשה ועייפות פיזית, בלאות נפשית ובקושי להתמודד עם הדרישות הפיזיות והרגשיות של היומיום. נוסף לכך, עלול להיות קושי פיזי ו/או רגשי להתמודד במצבים של שיקום, כגון משברים בחיים, פציעות, ניתוחים וכד'.

פתולוגיות של Tai Yin אינן קשורות רק לפגיעה ביכולת התפקודית של קליטה, התמרה וייצור, אלא גם פגיעה ביכולת התנועתית של המערכת. ישנם שני מאפיינים לתנועה של Tai Yin:

  1. פתיחה: זהו המנגנון שמאפשר את התיאבון הפיזי והמנטלי לספוג פנימה מהשפע של העולם, להיבנות ממנו ולשאוב ממנו כוח והשראה. כאשר פעילות זו נפגעת, אנחנו רואים דינמיקה של הסתגרות, רצון להתרחק מהגירויים הפיזיים והמנטליים, ובעקבות זאת, מגמה הולכת וגוברת של החלשות.
  2. הפצה: את החומרים החיוניים צריך להפיץ למערכות, לאיברים ולרקמות בגוף. פגיעה בתנועתיות יכולה להיות פגיעה במחמם האמצעי עצמו, עם סימפטומים של כאבי בטן התקפיים ועוויתיים, כאשר אין סימנים נוספים לבעיות עיכול. ההפצה של המערכת היא כלפי מעלה ואחר כך לארבעת הגפיים, לכן ייתכן והתקיעות תתבטא בפלפיטציות ותחושה של אי-שקט ומחנק בבית החזה, כאשר במקרה הזה לא יהיו הסימנים של חום שמאפיינים אי-שקט של מערכת Yang Ming. תקיעות בזרימה לארבעת הגפיים תתבטא בכאבים או באי נוחות בגפיים.

העיקרון הטיפולי במקרה שהפגיעה רק בתנועתיות של המערכת יהיה חימום והנעה, ללא צורך בחיזוק.

 

לסיכום, פתולוגיה של מערכת Tai Yin  יכולה להתבטא ב-3 צורות שונות:

  1. פגיעה בתפקודי הספיגה וההתמרה של המערכת, עם סימפטומים שקשורים לעיכול, כגון חסר תאבון, נפיחות בבטן, אי-נוחות או כאב בבטן, צואה רכה או שלשולים וכד'.
  2. פגיעה בתפקודי הייצור של המערכת, עם סימפטומים של פגיעה בכוח להתמודד עם אתגרי השגרה היומיומית ואתגרי שיקום והחלמה.
  3. פגיעה ביכולות ההנעה של המערכת, עם סימפטומים של תחושת תקיעות או כאב בבטן, בבית החזה או בגפיים. כאבים אלו יאופיינו ברתיעה מקור, ברצון בחום ובמגע שיגרום לתחושה של הקלה באי הנוחות. אין הכרח שיהיו סימפטומים של בעיות עיכול.

 

 

 

לחזור למעלה

תגובה אחת על ״Tai Yin״

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.