herbs
צמחים, שאנג חאן לון

האנרגטיקה של צמחי המרפא – Gui Zhi

הרפואה הסינית מתבססת על התפיסה שהאדם הוא תוצר של כוחות היקום. בפרק 71 של ה-Ling Shu אנו מוצאים המחשה של הקשר ההדוק בין גוף האדם והיקום:

Heaven is round, the earth is square. Man’s head is round, his feet are square so as to correspond to the (the shape of heaven and earth).

(לפי תרגום של Paul U. Unschuld)

בהתאם לזאת, יש דגש רב על אורחות חיים שתואמות את המחזוריות ביקום, כמרכיב מהותי בשמירה על בריאות פיזית ונפשית.

מתוך פרק 6 של ה-Su Wen:

Heaven is yang, the earth is yin; the sun is yang, the moon is yin. Longer months and shorter months, 360 days constitute one year and man corresponds to this too.

(לפי תרגום של Paul U. Unschuld)

סמל ה-Tai Ji Tu הוא תרשים שמנחה אותנו כיצד יש לשמר את הקשר עם כוחות היקום:

  • ביקום השמיים למעלה והאדמה למטה. בהתאם לזאת, טבעו של היאנג לשאוף למעלה לכיוון השמיים, טבעו של היין לשאוף למטה לכיוון האדמה. גרסה זו של הסמל, ממחישה את איכות הכוחות ביקום:

  • קיום של חיים, לעומת זאת, מצריך שיהיה חיבור ביניהם. היאנג צריך לרדת למטה, היין צריך לעלות למעלה. גרסה זו השל הסמל, ממחישה את האופן בו האדם צריך להנחות את הזרימה של הצ'י בינו ובין היקום, לשאוב את היאנג מלמעלה ולהנחות אותו למטה, לשאוב את היין מלמטה ולהנחות אותו למעלה.

התנועה מתקיימת בתוך המעגל. המעגל החיצוני של הסמל, משקף את ה-Dao, שנותן את המחזוריות האינסופית לדינמיקה הפנימית שמקיימת את העולם.

תמיכה בקשר בין איכות השמיים והאדמה ביקום, ובין הדינמיקה של האדמה והשמיים בגוף, נשמר בפילוסופיה ובתרגול של צ'י קונג ושל טאי צ'י. הקשר הזה נשמר גם בתורת צמחי המרפא.

 

הקשר של הצמח Gui Zhi לשמירה על המנגנון שממחיש סמל ה-Tai Ji Tu

את איכויות היאנג של היקום אנחנו סופגים בעיקר מהשמש. משחר האנושות האדם הכיר באיכויות המרפאות של החשיפה לשמש. הוכחות מדעיות להשפעות האנטי-בקטריאליות ואנטי-ויראליות של החשיפה לשמש, יש כבר במחקרים מהמאה ה-19.(1) מחקרים מודרניים מצביעים על כך שחשיפה מבוקרת לשמש חיונית לבריאות הגוף(2) – היא מפעילה תהליכים הורמונליים ומטבוליים שמזינים ומגבירים את יכולת ההגנה מפני מגוון אדיר של מחלות. מחלות שנחקרו בהקשר הזה כוללות מחלות זיהומיות וסרטנים מסויימים, מחלות אוטו-אימוניות מסויימות, מחלות לב ומצבים נפשיים.

כאשר מתבוננים במנגנון הפעולה של הצמח Gui Zhi, ניתן לזהות שהוא תומך בתהליכים שמאפשרים לשמש לחדור ככוח מרפא לתוך הגוף.

התאור של Gui Zhi מתוך Shen Nong Ben Cao Jing:

Gui zhi is acrid and sweet in flavor and warm of qi,
It warms the channels and frees the flow of the vessels.
Promotes perspiration and resolves the muscles.
Dis-inhibits lung qi and dissipates blood amassment in the lower burner.

Gui Zhi מתואר בקטע הזה כצמח חמים, בעל שילוב טעמים ייחודי של חריף ומתוק, שמעודד תנועה בגוף. האיכויות האלו, ש-Gui Zhi מוביל לתוך הגוף הן איכויות יאנג.

לתנועה שהוא מעודד, לפי הציטוט הזה, יש 2 היבטים מקבילים:

  1. הנעה בחיצון הגוף: צמח מייזע, משחרר את השרירים, ובכך תומך ביכולת ההגנה של הגוף מפני פתוגנים חיצוניים.
  2. הנעה כלפי פנים: הטקסט מציין הסדרת תנועה של צ'י הריאות והתרת סטגנציה של דם במחמם תחתון. יש כאן דגש על 2 פעולות שמכוונות למטה ופנימה. במגוון הפורמולות בהן הוא נמצא, בתוך השאנג חאן לון, ניתן להתרשם משימוש נרחב ביכולת הזו כדי להמריץ תנועה של צ'י, נוזלי גוף ודם בפנים הגוף.

הפורמולה Gui Zhi Tang מתוארת לראשונה בשאנג חאן לון בשורה 12. תיאור זה מוסיף לנו תובנות לגבי מנגנון הפעולה של הצמח הזה:

In greater tai yang wind strike with floating yang and weak yin, floating yang is spontaneous heat effusion, and weak yin is spontaneous issue of sweat. If there is huddled aversion to cold, wetted aversion to wind, feather warm heat effusion, noisy nose, and dry retching, gui zhi tang governs.

בפסקה זו יש תאור של תמונה ציורית של יאנג שצף על פני השטח (floating yang), שגורם לתגובה בגוף של חום קל שדומה לכיסוי הגוף בנוצות (feather warm heat effusion). החום שמתואר כאן הוא לא חום מגן או מזין, וזה גם לא חום עודף שיש לנקז מהגוף. זהו חום שצף וצריך לכוון אותו לנוע כלפי מטה ופנימה, ובאופן הזה לחבר אותו לאיכויות היין בגוף.

אם נחזור לתרשים ה-Tai Ji Tu, אנחנו סופגים את היאנג מהשמש שנמצאת למעלה. כדי שהגוף יוכל ליהנות מההשפעה המזינה והמרפאת של השמש, היאנג צריך לרדת למטה, ולאפשר ליין לעלות למעלה. באופן הזה, מתאפשרת הזרימה של יאנג בתוך הגוף, והגוף יכול להנות מהקשר המשלים והמזין שבין יין ויאנג.

Gui Zhi הוא צמח שעוזר לגוף להיפתח ולספוג את ההזנה המרפאת של השמש, ובנוסף גם לתמוך בתנועה שלו כלפי מטה לפנים הגוף. כאשר מבינים את הפעולה של Gui Zhi באופן הזה, ניתן לקבל הבנה טובה יותר של חוכמתו ואופן שימושו בפורמולות כל כך רבות בשאנג חאן לון. דוגמאות לכך כוללות:

  • השימוש ב-Gui Zhi Tang לבחילות בוקר בהריון.
  • השימוש ב-Ling Gui Zhu Gan Tang לטיפול בקוצר נשימה.
  • השימוש ב-Gui Zhi Jia Gui Tang לטיפול ב-Running Piglet Syndrome, שמזוהה בין היתר עם התקפי חרדה.

מוזמנים לקרוא עוד על השימוש הקליני בצמח הזה —> במאמר על Gui Zhi.

למידע נוסף והרשמה לקורס הכרת מודל המערכות של השאנג חאן לון לחצו כאן

 

לראש הדף

 

 

 

 


מקורות:

(1)Downes, A.  Researches on the effect of light upon bacteria and other organisms. Proc Roy Soc Med 1877;26:488.

(2)Lindqvist PG, et al. Avoidance of sun exposure is a risk factor for all-cause mortality: results from the Melanoma in Southern Sweden cohort. J Intern Med. 2014 Jul;276(1):77-86

חזרה לפסקה


 

 

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.